Followers

Hi~~WELCOME TO MY BLOG

"Thanks sebab sudi singgah kat blog yang tak berapa lawa dan cerita yang tak berapa menarik ni...I'm still learn how to make my story or my blog be fantastic.Apa-apa pun thanks.>_<
Hope enjoy reading my story.. Let's make a change.Have a question,you can ask me but if i cannot answer it,sorry.I'm not really good in everything.Jom tegur menegur untuk kebaikan.May ALLAH bless u all."

Monday, August 5

#kasih ibu#

Assalamualaikum...

First at all I wanna say HAPPY BIRTHDAY TO MY ONLY ONE MOTHER IN THIS WORLD.
May ALLAH bless U in your daily life and thank for strong enough stand with my attitude.         I LOVE YOU UNTIL THE END OF MY LIFE AND UNTIL JANNAH.
Maybe I never say it but I really love u.



k,aku ada satu kisah yang menyayat hati.

Dalam satu kampung tinggal sepasang suami isteri yang baru sahaja mendirikan rumah tangga.Perkahwinan mereka bukan atas kehendak mereka namun mereka telah difitnah oleh seseorang.Mereka terpaksa bersetuju untuk menutup malu.
"Ibu,kenapa ibu paksa saya menikah dengan perempuan yang saya langsung tak tahu asal usulnya?"Bentak si suami.
"You have to."jawab ibunya.
"Am,please just this time you help us.Tengok si Siti tu.Mak ayah dah tak mengaku anak sebab atas kesilapan kamu.Kamu patut bertanggungjawab."Ujar ayahnya.
"But what did I do?I didn't do anything,okay?I'm be trap!"Soalnya.
"Just accept her,Am.Please."Ayahnya masih memujuk anak tunggalnya.
"Fine!"Akhirnya Am memberi kata putus.
Perkahwinan mereka diadakan secara sederhana.Usia perkahwinan mereka telah berganjak selama dua bulan namun hubungan mereka masih renggang.Suatu hari Siti disahkan positif mengandung. Tidak lama setelah Siti melahirkan anak mereka,Am terpaksa bekerja diluar negara.Tinggallah Siti seorang diri dirumah mereka.
Bertahun lamanya Am tidak pulang kerumah.Kini anaknya sudah menginjak usia satu tahun.Sudah pandai berkata-kata.Anaknya sering bertanyakan tentang ayahnya sehinggakan Siti sudah buntu untuk menjawab. Suatu hari,Siti ternampak Am bermesra bersama perempuan lain.Dia menghampiri Am dan perempuan itu.
"Oo,selama ini abang tak balik rumah sebab perempuan nilah ye?"Soalnya.
"Ah,who's this ugly women,darling?"Soal perempuan itu.
"Oh,i don't know who was she.Maybe just crazy women."Jawab Am selamba.
"Oo,crazy women.Hey,Am!I'm still your wife until you divorce me!"Jawab Siti lantang.
"Then,who's this women?"Soalnya lagi.
"Oo,this my second wife.Pretty,right?"Ujar Am sengaja ingin memanaskan hati Siti.
"You just marriage with her,then divorce me right NOW!"Ujarnya.
"This what I'm waiting for.Mulai hari ini,detik ini,saat ini,dengan ini Siti bt Ahmad,aku jatuhkan akan engkau talak tiga."Puas Am mengatakan hal itu.
Bermula detik itu,hidup Siti mula jadi tidak keruan.Hidupnya menjadi teramat susah.Anaknya telah jatuh sakit namun begitu Siti tidak mampu untuk membayar pembiyaan ubat anaknya.Siti  terpaksa berhutang semata-mata hanya untuk kasihatan anaknya.Anaknya makin hari makin membesar.Makin memerlukan duit.Siti melakukan pelbagai kerja hanya untuk mencari segantang beras untuk dimakan oleh mereka dua beranak.
"Ibu,nak duit sikit.Nak bayar duit kelas tambahan."Minta Laila,anaknya.
"Maaf,Laila.Ibu masih tak dapat kumpul duit untuk bayar kelas tambahan tu tapi bayar yang mampu jelah dulu ye."Ujar ibunya sambil menghulurkan duit yang ada.
"Ibu,Laila malulah dengan kawan-kawan.Diorang takder pun yang berhutang macam kita!"Bentak Laila.
"Ibu sedang usahakan.Sabar ya Laila.Beritahu guru kamu,ibu minta maaf banyak-banyak."Ujar ibunya.
"Sabar,sabar,sabar.Itu je ibu tahu."Tengkingnya.Siti terkejut dengan sikap anaknya.
Suatu hari Laila jatuh sakit.Berminggu-minggu Laila terlantar diatas katil.Sitilah yang bekerja demi mencari wang untuk membali ubat buat  Laila.Siti yang menyuapkan makan,minum Laila.Yang membantu dan memapah Laila kemana dia inginkan.
"Ibu,hari raya dah dekat.Laila nak baju baru.Dah berapa tahun Laila pakai baju sama.Naik muak Laila tengok."Ujar Laila.
"Ah!Takper.Nanti ibu buatkan yang baru ya.Nanti kita ke kedai pilih kain macam mana ya?"Ujar Siti lembut.
Laila memelih kain yang bukan calang-calang.Kain yang bermutu tinggi pasti sahaja harganya turut tinggi.Siti terkesan dengan sikap Laila namun tetap diamkan sahaja.Siti menuruti segala kehendak Laila.Siang malam, Siti bertungkus lumus menyiapkan baju kurung baru untuk satu-satunya permata cahayanya.
Segala yang Laila inginkan pasti diberinya walaupun benda itu mahal.Segala kesalahan Laila,tidak pernah Siti menengkingnya.Siang malam,Siti mencari duit hanya untuk membahagiakan anaknya.Sudahlah miskin,tidak pernah mendapat kasih sayang dari seorang ayah pula tu.Siti ingin Laila berjaya dan lupakan segala kenangan pahitnya.Andai Laila sakit,Siti yang mengendongnya ke klinik.Andai Laila dipukul,Siti akan mempertahankan anaknya dari terluka.Siti tidak ingin melihat Laila sengsara.Siti sanggup berhutang dengan orang kampung semata-mata untuk menghantar Laila melanjutkan pelajarannya.
"Ibu,Laila janji,nanti Laila dah berjaya Laila bawa ibu pergi dari kehidupan kita yang sekarang ni."Ujar Laila.
"Laila,belajar rajin-rajin tau.Jangan malas-malas.Ibu sayang Laila.Ibu nak Laila berjaya."Ucap Siti.
"Laila janji,ibu.Laila akan belajar bersungguh-sungguh.Laila pun sayang ibu."Ujarnya lalu memeluk tubuh kecil ibunya.



Kini Laila telah berjaya menjadi seorang graduan dari sebuah universiti.Laila telah mengawini seorang lelaki yang kaya.Dia telah melupakan janjinya pada ibunya.Suatu hari,Siti ternampak kelibat Laila bersama suaminya.Siti menghampiri mereka.
"Laila,Laila ke ni?Ya Allah,akhirnya aku jumpa anak aku."Ujarnya sambil menyentuh muka Laila.
"Sayang,siapa ni?"Soal suami Laila.
"Ntahlah.Sayang tak kenal pun siapa mak cik ni."Dalihnya.
"Ni ibulah,Laila.Laila dah lupa ibu ke?"Soal Siti.
"Sayang,kenapa dia kata dia ibu sayang?Bukan ke ibu sayang dah meninggal?"Soal suaminya.
"Manalah Laila tahu.Mungkin pengemis biasa je ni.Abang kasi jelah duit kat mak cik ni.Nanti blah lah tu." Ujarnya.Sebolehnya Laila tidak mahu berjumpa ibunya.Suaminya manghulurkan sekepng not RM50.Siti menolak sekeras-kerasnya.
"It's okay if you forget me!But don't ever treat me like I'm a beggar!Even i'm dirty,old but I'm still have my own pride!Remember that!"Ujar Siti lalu berlalu pergi.Dia terkilan dengan perubahan Laila.
"Wah!Mak cik zaman sekarang dah maju ya.Speaking tu.."Seloroh Laila.
Siti mencari peluang pekerjaan di kedai-kedai yang mahu mengambilnya bekerja.Dia tidak pernah mengharapkan simpati masyarakat.Selagi dia mampu berdidikari,dia akan mencari rezekinya sendiri.
Suatu hari,Laila mendapat panggilan mengatakan bahawa ibunya meninggal dalam sebuah kemalangan.Laju dia memandu keretanya ke hospital.
"Ibu,ibu!Maafkan Laila atas kebiadapan Laila hari itu.Laila minta maaf sangat.Laila minta maag sebab tak tunaikan janji Laila dengan ibu.Ibu,tolonglah buka mata balik.Berilah Laila peluang untuk berkhidmat kepada ibu.Laila minta maaf sangat-sangat.Ibu,ibulah ibu yang terbaik yang Laila pernah jumpa.Ibu maafkan Laila. Ibu banyak bersabar dengan kerenah Laila yang entah pape tu."Rontanya.Namun Siti telah pergi selama-lamanya.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~THE END~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sayangi ibu anda sebelum mereka pergi untuk selama-lamanya.Jangan sesekali menyakiti hatinya.Telah banyak pengorbanan yang dilakukannya sejak kita berada dalam kandungan ibu kita lagi sehinggalah kita dewasa.Tidak pernah sekali kita berhenti menyusahkan ibu kita.Ibu merupakan insan yang paling kuat kerana mampu bertahan dengan perangai kita.Ibu sanggup berjaga malam semata-mata untuk menjaga kita.
Pengorbanannya bukan sepatutnya disambut hanya pada mother's day.Sepatutnya disambut setiap hari selagi ibu bernyawa.Ibu tidak pernah mengharapkan balasan yang besar cukuplah dengan kita menghormatinya.


MOM,YOU'RE THE BEST!
SARANG-HEI OMMA.
LOVE U MOM.
THANKS ALLAH FOR GIVE ME THE BEST AND PRETTIES MOTHER EVER.

No comments:

Post a Comment

hi~
cepatlah komen x sabar nak baca ni..